Rabu, 30 Mac 2011

ke-2

Post ke-2 taun ni.....

Lame aku tak post dah...bukan sebab tak dak problem or aku tak keje...tapi sebab aku maleh nak update...takpa...ni post ke-2, akan ada post ke-3,4,5 dan seterusnya....problem belambak!

Kali ni aku nak kongsi problem yang aku buat bersama dengan En Akmal, JTK Bhgn KA...

Masalah : Email hang, guna MS Outlook to Zimbra Connector, so pakai setting yang berbeza dengan setting Outlook yg biasa, conceptnya Outlook akan Sync dgn Zimbra account directly menggunakan Outlook connector, masalahnya bila bukak ja Outlook, terus hang...

Troubleshoot : En Akmal telah uninstall program MS Office dan reinstall balik, tp masih jugak jadi perkara yang sama...so aku suspect datafile Outlook yang Zimbra create dalam folder Outlook tu yang corrupt...

Penyelesaian : Uninstall dan reinstall balik program tersebut (MS Office) tapi sebelum reinstall tu delete semua datafile atau pindahkan datafile yang ada dalam folder Outlook ke tempat lain sebagai backup, dan reinstall kembali MS Office, tujuan supaya dengan fresh Insatallation ni, Outlook akan create datafile yang baru. Setelah reinstall baru setting kembali MS Outlook Connector to Zimbra....

so kalau ada masalah, sebelum reinstall program pastikan program yang di install tu tidak akan menggunakan config file yang lama......

owh...kerja.....kerja kerja........




Tiada ulasan:

Catat Ulasan