Ahad, 3 April 2011

dah delete....

Bertemu lagi dalam bolg aku.....Sekarang kita berada dalam segmenttttttt... ATAJ!....(Aku Tanya..Aku Jawap!)

aku tanya...file dah delete....so boleh dak dapat balik dak file tu?

aku jawab boleh...apa-apa file yang dah di delete boleh di dapatkan kembali. Delete ni bukan kate delete, then masuk ke recycle bin ambik balik file tu dalam recycle bin tu...ni delete dan dah empty recycle bin! dan jgn ingat kalau nak hilang or delete permenent file tu, format ja disk tu...kalau format pon, tetap boleh didapatkan kembali file yang telah di delete tu!

ni diaaaaaa.......
ni la dia mende yang mencarik balik file2 yang dah di delete tu.....ni la software yang aku guna untuk dapatkan file yang telah didelete, untuk tujuan recovery data. Software ni akan scan whole partition dan setiap sector dalam harddisk, yang mana kalau file yang berada dalam sector yang masih belum di'overwrite', file tersebut akan di listkan dalam senarai file yang dijumpai. Maksudnya, bila kita delete sesuatu file atau data, data tersebut masih berada di sectornya dalam harddisk, cuma tidak di'lihatkan' oleh OS (Windows). Secara fizikalnya data tersebut masih berada disitu. 

Aku tanya lagi....Macam mana pulak data boleh overwrite dalam sector harddisk?

Aku jawap...alamak...yang ni aku tak reti nak cerita, cuma yang aku tau, salah satu aktiviti yang boleh menyebabkan file dioverwrite dalam harddisk dan menyebabkan file yang telah didelete tidak dapat dijumpai adalah aktiviti defragment disk. Defragment adalah aktiviti penyusunan semula data-data yang telah diakses dan berselerak dalam sector harddisk, dan dengan penyusunan tersebut menyebabkan file yang disusun akan overwrite data yang telah didelete yang masih berada dalam sector tersebut....paham?? tak paham?? aku baca pon tak paham.....

p/s : software ni digunakan untuk tujuan recovery data.....



3 ulasan:

  1. saya suka la segment ATAJ ni..haha...aku tanya aku jawab...terbaekkk la wok..;-)

    BalasPadam
  2. mmg terbaek...ATAJ
    mmg betul...aku dah try guna...tapi kalau file tu dah lama delete dan kite pon banyak bende dah masukkan...file yang delete tadi pon dah di overwrite....

    BalasPadam