Rabu, 9 Disember 2009

Macam mana nak maintain pc??

Maintain pc? mcm mane nak jaga performance pc...selalunya pc ni kalau dah lama digunakan, lama kelamaan akan jadi slow...mcm yang aku postkan sebelum ini, Pc Slow??. Pc akan jd slow, antaranya sebab virus, salah installation, memory full, banyak sangat application running....memory RAM tak cukup, dan mcm2 lagi la...tp ada juga sebab2nya yang tak dapat nak dielakkan seperti update patch dan update pattern Anti Virus(AV)...

Untuk pc yang connected terus ke internet, biasanya mempunyai setting supaya OSnya menerima update patch dari Microsoft secara auto...so, bayangkanlah jika hari2 pc di install update...lame2 bertimbun la...sama la juga dengan anti virus...hari2 akan di install pattern baru...jadi kalau pc tu jadi slow tu perkara biasa...kecuali la pc tu dah mempunyai spesifikasi yang maksimum...sebagai contoh sekarang ni pc yang baru, main board nya dapat support memory RAM maksimum 4GB, jadi kalau pc yang ada 4GB RAM tu lambat la skit dia nak jd slow tu...tp akan sampai masa, satu tahap pc tu akan jadi slow jugak.....

So, mcm mana nak maintain pc supaya tahan lama la skit sebelum performance pc tu down?? salah satunya caranya, kena la slalu buat Housekeeping pc, antaranya kita buat Defragment Disk dan Disk Cleanup.

Defragmenting - Menyusun balik data2 yang ada dalam hard disk supaya teratur, tujuannya untuk menyenangkan sesuatu program mencapai data berkenaan. Step2 nak defragment disk:

Start -> All programs -> Accessories -> System Tools -> Disk Defragmenter


Disk Cleanup - Mengosongkan space dalam hard disk dengan mencari dan meng'analyze' data2 yang sudah tidak digunakan dan membuang (remove) dari hard disk. Step2 nak guna disk cleanup:

Start -> All programs -> Accessories -> System Tools -> Disk Cleanup


Tiada ulasan:

Catat Ulasan